Na een leuke en succesvolle sessie op 12 oktober delen wij graag de kennis die wij hebben opgedaan.

Het betrof geen partner of product gedreven sessie deze keer, maar echt een kennissessie waarbij we elkaar willen verrijken en kennis willen overdragen. Tijdens deze eerste externe sessie in Slot Loevestein hebben we weer veel van elkaar kunnen leren. We hebben een goed beeld gekregen in de onderwerpen welke nu bij resellers en klanten spelen. 


Ook hoe moeilijk het soms is om datgene wat we willen bereiken kenbaar te maken. Nu komt het niet altijd op de juiste agenda terecht of bij de juiste persoon. Maar wie is nu die juiste persoon of op welke agenda moet dit nu terecht komen? Uit de sessie is gebleken dat eigenlijk iedereen bewust moet zijn van IT security en dat het in ieder geval bij een C-level medewerker op zijn agenda moet staan. Naast een autorijbewijs om te mogen autorijden, zou een cyber security rijbewijs gehaald moeten worden om bij een organisatie te mogen werken. Binnen IT zijn veel bedrijfsprocessen met elkaar verbonden en security begint bij de zwakste schakel.

Ook hebben we uitgebreid gesproken over betrokkenheid, zorgplicht, verantwoordelijkheid en koppige C-level/ klant. Er is niet altijd budget voor security (zeker niet nu de energieprijzen zo hoog zijn), maar de impact welke het voor een organisatie heeft op het moment dat er daadwerkelijk een incident plaats vindt, is vaak niet te overzien. Als samenwerkingspartner met je klant voel je je hier vaak verantwoordelijk voor. Afscheid nemen van een klant welke deze verantwoordelijkheid niet deelt is ook vaak een moeilijk besluit. In een goed huwelijk/ samenwerking gaat het vaak om vertrouwen en juist hier ligt vaak het probleem. Pas wanneer er vertrouwen is dan kun je elkaar pas aanspreken op zijn of haar verantwoordelijkheden zodat je hiervan kan leren en alles kan verbeteren.